"Welcome to the motorsport" rovat

1999-ben az Escort Cosworth Wrc-t lecserélte a Ford WR Motorsport az 1-es Focus RS WRC-re. Ekkor kezdett el érdekelni felületesen a rallyvébé. Megszerezték maguknak sofőrnek a Colint, mellé 2000-ben beültették a Sainzot is. Okés, mondtam, kész, inntetől nincs kérdés, agyonvernek mindenkit. A forma1 épp akkor kezdett a Schumi miatt uncsivá válni, remek alternatívaként szolgált a közúti száguldozás.

Aztán persze nem sikerült nekik vb-t nyerni (hisz nekik drukkoltam, alap), nagyon jó volt a Peugeot Grönholmmal és Burnssel. 2002-re váltottak, kiadták az egyes Focus fejlesztett változatát a közutakra, amit ennek megfelelően be is tettek a ralibajnokságba Ford Focus RS WRC-02 néven. Mondtam, innentől már tényleg nincs kérdés, tuti bajnok lesz valamelyik Fordos.

Az eredmény: Minden addiginál simább Grönholm siker. Majd' minden futam esti összefoglalóját néztem, hátha nyer valamelyik Ford. De nem. Majd jött az augusztus és a német aszfaltos nagydíj. A vébét már bőven vezette a Marcus, de a jó aszfaltos pálya esélyt adott arra, hogy a McCrash kicsit dolgozzon a hátrányából.

Erre mi történik???

A Carlos lecsúszott az útról nyolcadik lett, a Colin hiába kergette a Burnst és a Grönholmot. Az esélyesek kergetőzése mellett, surranópályán a  futamot meglepetésre megnyeri egy Sebastien Loeb nevű Citroenes csimpi... Fasza.... Ez ki? Kit érdekel, csimpi, nem szólhat bele a végén. A két Peugeot dobogós, gyakorlatilag elszállt az esély a Ford bajnoki címére. (Egészen 2006-ig és 2007-ig kellett várni az új, kettes Focusból készített Focus RS WRC-06-ra és 07-re, amivel végre sikerült konstruktőri vébét is nyerni. Egyénit akkor sem.)

A kezdeti sikereken felbuzdulva 2003-ban már gyári csapatként indult a WRC-ben a Citroen, és leigazolták a McRae-t és a Sainzot a Fordtól, hogy bajnoki címet nyerjenek.  Harmadiknak beültették  azt a Loeb srácot, jól ment tavaly, hátha tanul valamit az öregektől.

2003-at még megnyerte a Solberg Subaruval. Azonban meglepetésre nem a Colin vagy a Matador volt az ellenfél, hanem a Loeb. Következő évtől kezdve azonban már nem volt kérdés.

2004 óta kilenc vébét nyert a tornászból lett francia pilóta, mindet Citroennel. Amikor a harmadikat nyerte zsinórban, neki és a válságnak köszönhetően még a gyári csapatok is kivonultak a sportból. (ez annyiban igaz, hogy a Ford egyedüliként benn maradt gyáriként, azonban a Kronos csapatnak is teljes gyári támogatást adott a Citroen, de hivatalosan nem volt gyári csapat)

2008 óta nem igazán követtem aktívan a sorozatot. Meguntam. Talán pár korai Wttj-s rallys posztom volt összvissz.

És most visszavonult. Gyakorlatilag verhetetlen, óriási pilóta, kilencszeres világbajnok, a maga nemében körülbelül olyan magasságokban lehet emlegetni, mint Schumit vagy Rossit. Csak ő nem kapott akkora médianyilvánosságot, amely egyrészt adódott a személyiségéből másrészt abból, hogy nem követik annyian mint az F1-t és a MotoGP-t.

A megítélése azért nem egyöntetűen pozitív, hisz míg Schumi esetében nem ment tönkre az F1, tudtak reagálni a hatalmas dominanciájára, addig Loeb esetében nem. Sikeressége érdektelenségbe és unalomba taszította a sportágat, amely most hatalmas kihívás előtt áll, hogy vajon sikerül-e megújulni egy ilyen korszak lezárulása után?